Digitalisering av business

Reading Time: 6 minutes

For tredje år på rad ble det arrangert en møteplass på tvers av businessbransjene da Oslo Business Forum inviterte til inspirerende foredrag, denne gangen med fokus på digitalt lederskap.

Digitalt lederskap, beskriver OBF, selv som et viktig begrep i dagens businessverden, samtidig som at teknologien vokser raskt og konsist. Inne på X Meeting Point på Skjetten var omtrent 2.000 deltakere fra ni land samlet for å lære om nettopp hvordan deres bedrift kan være med på utviklingen og holde seg oppdatert.

En energisk brite

Inne i selve lokalet myldrer det av mennesker, men så straks en stemme over høyttaleranlegget annonserer at det om ti minutter er klart for å sette i gang, beveger alle seg i en strøm mot hovedscenen. Når deltakerne har fått kommet seg på plass spilles en presentasjonsvideo av på de fem store skjermene på scenen. Videoen går mot slutten og utover salen høres plutselig en britisk herrestemme. Denne stemmen tilhører ingen andre enn CNN-reporter Richard Quest, som også har vært konferansier under tidligere arrangementer av OBF. Deltakerne ser seg forvirret rundt for å få et glimt av Quest, før han plutselig står oppe på scenen. Han ønsker velkommen og oppfordrer alle til å legge vekk mobiltelefonen.

– Dette er en mulighet for deg til å lære og diskutere. I dag handler alt om å gi slipp, sier Quest.

Et samarbeid mellom mennesker og roboter

Første aktør ut var businesseksperten og robotutvikleren, Kate Darling. Hun åpner med å fortelle hvor glad hun er for å være tilbake i Norge, til positiv respons fra mange i salen. Under foredraget snakket hun om hvordan vi mennesker kan samarbeide med kunstig intelligens, samtidig som hun knuste noen myter.

– Sannheten er at ingen helt vet hvordan det vil bli med roboter, men intelligensen deres er begrenset og blir neppe noen trusler slik man kanskje har sett i filmer, forteller hun.

Digitalisering i hånd med økonomi

Etter Darling var det klart for Kjell Nordström sin tur til å innta scenen. Den eksentriske finnen har over 20 års erfaring innenfor global økonomi og er et stort navn innenfor sitt felt. Han snakket blant annet om at business handler om mer enn å bare tjene penger, man må bygge relasjoner. Nordström forteller om en studie som viste at skandinaver stoler mest på hverandre med tanke på business relasjoner.

– Vi stoler på hverandre, noe som er effektivt i forhold til avtaler.

Han påsto også at alt som kan bli digitalisert vil bli det, for så å bli kopiert. Det var derfor viktig å holde ideer enkle, men kraftige.

Nettverksbygging og diskusjoner

I tillegg til hovedscenen kunne deltakerne få med seg enda flere foredrag på «Fire side» og «Business talks». Det var også et stort fokus på nettverksbygging under arrangementet. Utenfor scenene var det satt opp plass til nyoppstartede bedrifter. Ivrige gründere fikk vise fram sine visjoner og prosjekter, samt snakke direkte med eventuelle arbeidsgivere.

På business siden satt Nordström for å svare på spørsmål fra deltakerne om digitalisering og økonomi. Et av spørsmålene handlet derimot om menneskeaspektet i alt dette.

Det er viktig å begrunne overfor seg selv hvorfor man gjør det man gjør. Det starter ikke med penger, men med et menneske, mener Nordström.

Videre forteller han om viktigheten av å se glimtet menneskene midt oppe i all digitaliseringen.

Digitaliseringen er framtiden

Neste ut under businesspraten var Hilde Tonne fra samfunnsrådgivingsselskapet Rambøll. Hun fokuserte på hvordan bedrifter skal takle teknologien og hvordan de er nødt til å endre seg for å holde følge.

– Digitalisering er allerede global, hvor business gjerne starter globalt. Klienter er klar over digitaliseringen og dette må vi ta på alvor, mener Tonne.

Det å skulle gå utenfor komfortsonen i forhold til å inngå nye samarbeid var noe Tonne la vekt på. Et tips fra henne var å gjerne samarbeide med konkurrentene, for å lære hvordan de jobbet.

Å få inn allsidig kompetanse er også viktig, vær åpen for mangfoldighet i bedriften.

Et musikalsk avbrekk

Tilbake på hovedscenen var det nå klart for et musikalsk innslag fra den norske horngruppa “Blåsemafian”. Akkompagnert med moderne toner spilte de gruppa hvert sitt horninstrument i takt med musikken. Energien og det noe litt uvanlige oppe på scenen skapte god stemning blant publikum før det gikk over til neste aktør.

Ta følge med utviklingen

Entreprenøren Peter Hinssen er ekspert på hvordan teknologi påvirker samfunnet og fokuserer på hvordan forbrukeren benytter teknologien.

– Dere er heldige som får være med på denne utviklingen, sier Hinssen.

Hinssen mener blant annet at vi er på vei ut av den digitale æraen og at vi går inn i den kognitive.

– Vi må se på hvordan enkeltpersoner benytter seg av sosiale medier. Vi er nødt til å tenke lenger, gjerne utenfor boksen.

Et av eksemplene han kommer med handler om begrensinger. Han sammenlignet eldre bedrifter, med nyoppstartede bedrifter, og hvordan de nye turte å ta sjanser og satse på noe nytt. Hvorav de eldre hadde grodd fast i sine gamle tenkemåter, som gjorde lite rom for innovasjon.

Ha is i magen

Å forme en bedrift sammen med digitaliseringen kan være en utfordring. Dette var et av temaene Nancy Giordano tok opp under sitt foredrag om hvordan man kan ruste sin bedrift for fremtiden. Et av hennes beste tips var blant annet å puste og tok deltakerne med på en liten pusteøvelse. Når det kom til framtiden hadde hun klare meninger.

– Bare hopp i det, lag det du ønsker fordi det meste er tilgjengelig. Det er viktig å stille spørsmål, bygge tillit til hverandre og samtidig tørre å dele ulike erfaringer, mener Giordano.

Obama-spørsmålet

Som nevnt tidligere er det tredje året på rad at Oslo Business Forum holder et arrangement med fokus på business og nettverksbygging. Grunnleggerne Christoffer Omberg og Marius Røed Wang er fornøyde med dagens arrangement.

I fjor fikk de USAs tidligere president Barack Obama til å komme og prate. Spørsmålet om hvordan de skal klare å få noen større til å komme har vært hengende i luften, men ikke noe guttene har hatt fokus på.

Vår visjon er å utfordre det etablerte. Derfor jobber vi alltid med å få med oss noen av verdens fremste foredragsholdere som vi mener kan gi de beste foredragene til deltakerne, forteller Wang.

Hardtarbeidende ambassadører

Både Omberg og Wang skryter av resten av OBF og ambassadørene. De har fokusert på at alle skal føle et eierskap til arrangementet, men at de også stiller krav. To av ambassadørene som har vært med på denne reisen er BI-studentene Anna Setsaas og Astrid Nesbjørg. Begge er i gang med en bachelorgrad i siviløkonomi og er her som en del av et prosjekt.

– Det har både vært innholdsrikt og lærerikt. Alle her har jobbet hardt, sier Astrid.

Anna nikker iherdig ved siden av og forteller at hun har fått mange gode erfaringer. Sammen har de stått i garderoben for å ta imot det deltakerne ville henge fra seg.

Gjør deg klar for september

I september er det igjen klart for en ny konferanse som har fått navnet «Beyond 2020». OBF har allerede avslørt en av hovedaktørene, tidligere statsminister i Storbritannia David Cameron. På akkurat hvorfor han ble valgt er de soleklare.

– Selv om han er kjent som «Mr. Brexit», så er han så relevant. Publikum skal få høre hans side av saken og eventuelt hva han hadde gjort annerledes, sier Omberg.

Omberg fortsetter med å fortelle at denne konferansen vil adressere problemene med at teknologien er i stadig endring.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.