BI StartUp – en oase for gründere

Reading Time: 6 minutes

Hva er det viktigste for å lykkes som gründer? Hold ut, og vær tålmodig, er rådene fra Kantik Wine og Ebba Suits, to selskaper som kickstartet eventyrene sine med hjelp fra StartUp-huben på BI. BI StartUp er en «møteplass og øvingsarena for business-studenter» – og et tilbud alle BIs elever kan benytte seg av. StartUp tilbyr sine medlemmer både mentorassistanse og gratis arbeidsplass, i tillegg til at de arrangerer relevante arrangementer med utvalgte aktører fra næringslivet.

Martin Kanck og Adriatik Håti startet selskapet Kantik Wine i 2018 parallelt med at de tok sine bachelorer i entreprenørskap ved Handelshøyskolen BI. Kantik importerer vin fra et nisjemarked i Balkan, og eksklusive vinglass fra Østerrike. Sara Wiberg og Martha Melkild er i innspurten av samme grad som guttene i Kantik, samtidig som de driver Ebba Suits, et dressmerke som spesialiserer seg på kvinner som er tidlig i en karriere i næringslivet, en bransje de drømmer om å lede i Skandinavia. Inside har fått gleden av å intervjue dem, forhåpentligvis til inspirasjon og læring for andre BI-studenter som drømmer om en gründerkarriere.

StartUp-huben – en liten organisme

Inside møter duoen i Kantik Wine på StartUp-huben i underetasjen på BI, i de samme lokalene der selskapet først så dagens lys. Kantik er her i anledning et møte med sin tidligere mentor her på StartUp-huben. Det er tydelig at de har god fartstid i disse lokalene, og jeg ser Martin omfavne en gammel bekjent i en klem før vi setter i gang intervjuet.

StartUp-huben på BI er nemlig ikke bare en frodig grobunn for nye selskaper, men også et sted å knytte nettverk og vennskapsbånd. Martin og Adriatik har et spesielt tett samarbeid med selskapet Raiona, som også startet selskapet med StartUp-hubens hjelp. Raiona driver med markedsføring og videoinnhold, og har hjulpet Kantik mye med mediakanalene deres. Kantik og Raiona deler kontor på Økern, sammen med enda et selskap fra StartUp-huben. Før de flyttet inn på Økern, kunne Kantik nyte gratis kontor på BI gjennom StartUp-huben.

– Så fort man får et kontor, er det en arbeidsplass. Det er noe annet enn å sende en mail fra sofaen hjemme, og det er lett å spore av når man driver for seg selv, sier Adriatik.

 

Kantiks mentor, Tor Haugnes, har hjulpet dem med å holde seg på rett kjøl når det har fristet å skifte retning. Det har hendt at de har fått tilbud fra store importkjeder om å samarbeide, og at store startkapitalsummer har virket lokkende, men da holder Tor dem i skinnet og minner dem på hvorfor de startet.

«Disruption»-strategien

Guttene er takknemlige for mentorens stødige hånd. De har nemlig en langsiktig plan for selskapet, og exit-strategien klar. De har til og med en anelse om hvilken bransje de vil utfordre neste gang.

Vår drøm er å være de som utfordrer godt etablerte, usexy bransjer i Norge, som har fått holde på alt for lenge uten konkurranse, og neste bransje blir sannsynligvis like tung og godt etablert som vinbransjen.

Adriatik Håti

– Tung i vekt, òg! Et lite hint der, legger Martin til.

Kantik er inspirert av Askeladden & Co, selskapet som står bak konseptene Cutters og Dr. Dropin. De vil «disrupte» vinmarkedet. Det idéelle utfallet er å gjøre balkansk vin kjent i horeca-markedet, skape arbeidsplasser på Balkan og i Kosovo, og til slutt selge seg ut for å kunne starte et nytt prosjekt i samme del av verden. Martin og Adriatik har mange jern i ilden, med andre ord.

En vanlig dag for Adriatik og Martin

I løpet av en vanlig dag anslår guttene at de tar rundt 80 telefoner, i tillegg til et antall mailer frem og tilbake. Mye av jobben deres består i å rekruttere nye kunder, sitte i innsalgsmøter, og brainstorme nye muligheter. De innrømmer at de sliter med å koble av – det er ikke et åtte-til-fire-engasjement.

– Man kan bli veldig utmatta. Ikke syk, men veldig, veldig sliten. Dette er en sånn ting man ikke lærer på BI. Vi prøver å være flinke til å ta en tidlig helg iblant, smiler Martin.

– Når var det jeg fikk melding av deg i går, Martin – halv ti? Med en mulighet som var helt hinsides, skyter Adriatik inn.

Både Martin og Adriatik trekker frem det å jobbe med den andre som det morsomste med å drive eget selskap. Med tanke på all tiden de tilbringer sammen, er det viktig å ha det gøy på jobb, men de merker at det er vanskelig å koble av jobb-hjernen når de er sammen, og fremholder at det er viktig å ha andre mennesker rundt seg. De kobler av når de omgås folk som er heller trette av å høre om forretningsmulighetene til Kantik, som synes å være legio. Bedriften er likevel deres måte å koble av på, og de er enige om at det finnes verre ting man kan ligge og tenke på en sen kveld.

Kantiks råd til gründerspirer

– Tenk, du har folk rundt omkring i Europa og resten av verden som ikke har det sikkerhetsnettet vi har i Norge, som satser alt – hus, båt, bil, familie – for å lykkes. Mens i Norge så har du dette sikkerhetsnettet som tar deg imot overalt hvor du går.

Kantiks vinnertips er å ha en god dose tålmodighet, og forsikrer om at selv om nederlagene blir mange, er ett ja verdt hundre avslag. De har møtt mye motgang, og forteller at deres aller første leveranse rett og slett gikk i minus, på grunn av uforutsette komplikasjoner med transporten fra Balkan. Da gjaldt det å hive seg rundt og finne alternativ transport. Kostnaden ble tolvganget, men vinen kom fram til slutt, og Kantiks navn og rykte ble bevart.

Skreddersydd for suksess

Sara Wiberg og Martha Melkild møttes da de jobbet i kommunikasjonsavdelingen på BI, og fant en fellesnevner i at de begge gikk entreprenørskap og drømte om å starte noe eget. Da de tok kontakt med BI StartUp, hadde de markedsføring i tankene, men nede på huben møtte de Kantik. Dette bekjentskapet skulle føre til at gründerne valgte en helt annen retning. De skulle begynne med kvinnedress, etter en liten pitch fra Adriatik selv. De peiler seg inn på næringslivskvinner i begynnelsen av karrieren eller i innspurten av utdanningen sin, som trenger en kvalitetsdress de kan bruke på jobb.

StartUp-huben har en ordning som heter BI StartUp Aid, der alle BI-studenter med en idé kan søke. En jury avgjør hvem som skal få pengene, og det vanker potensielle 10.000 kroner hvis man blir valgt ut. Sara og Martha vant en sum i fjor, og de viser stolt frem sjekken, som fortsatt henger på kontoret deres i StartUp-huben, der Inside møter dem for et intervju.

Jeg vet ikke om vi hadde startet hvis det ikke var for BI StartUp.

Sara Wiberg

De nevner også miljøet i StartUp-huben som en viktig faktor i utviklingen av selskapet, og forteller at de har jobbet tett med både Kantik og andre selskaper som har tatt form i huben.

Veien videre for Ebba Suits

De øremerkede pengene skal brukes til å videreutvikle bedriften, og Ebba Suits har store drømmer. De håper på å bli ledende innenfor kvinnedress i Skandinavia, og vedgår at de gleder seg til å sette bort et par av de administrative oppgavene etter hvert som selskapet vokser.

– Vi vil gjerne få inn folk som kan litt mer om design enn oss, sier Martha.

Foreløpig gjør de alt selv, utenom selve produksjonen av dressene, og det er Ebba Suits de vil leve av når de er ferdige med utdanningen.

God erfaring med å være kvinne

Kvinnedress er et enkelt, men smidig konsept. Sara tror mange overtenker når de skal starte bedrift:

– Alle tror det handler om å finne den der sinnsykt revolusjonerende idéen som liksom skal endre verden – det er sjeldent tilfelle. Det er noe med å enten forbedre, effektivisere eller gjøre billigere noe som allerede finnes.

De legger vekt på nettverk som en viktig del av en gründers arsenal, og opplever ingen nevneverdige bakdeler ved å være kvinne i et mannsdominert miljø – i hvert fall ikke i Norge. Det er ikke mange kvinner hverken i StartUp-miljøet eller på entreprenørskapslinja generelt, men Sara og Martha ser på det som en ressurs, framfor et hinder. De tror eventuell skepsis de møter kommer av at de er unge, heller enn kvinnelige.

– Vi har egentlig bare oppfattet det som positivt. Folk har støttet oss, folk synes det er kult at vi er kvinner, forteller Martha.

– Men det er litt kulturutfordringer. Når vi jobber med andre land, der menn har større respekt og makt, kan det være litt vanskelig å være kvinne, legger Sara til.

Ebba Suits’ råd til gründerspirer

– Det er veldig mange som tenker at de kun skal tjene penger. Ja, du må tjene penger, men du må gjøre noe du faktisk har lyst til , og brenner for, formaner Sara.

Ebba Suits er glad for at de er to, og mener det er viktig for å holde på motivasjonen. Det kan tære på å bare ha seg selv å forholde seg til. De mener nøkkelen er å gå «all inn», og dèt fortest mulig; det er vanskelig å tjene penger på en bedrift hvis du bare holder på med det på siden. Selv om kvinner er i mindretall blant gründere, handler det om å tørre å stole på seg selv – ellers vil ingen andre stole på deg heller.  

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.