Nyheter
Vi vil ha mer lydhøre økonomtalenter!

Vi vil ha mer lydhøre økonomtalenter!

Veien fra teori til praksis kan ofte føles lang for nyutdannede rådgivere, her er noen gode råd som gjør overgangen fra studier til jobb enklere.

Nyheter


20.08.2017 kl: 10:55


Veien fra teori til praksis kan ofte føles lang for nyutdannede rådgivere, i møte med kunder som har høye forventninger. En ny undersøkelse fra analysebyrået YouGov fremkommer det at flere ledere mener det er utfordrende at ferske, eksterne rådgivere enten er usikre eller opptrer for selvsikkert. Det fremkommer også i undersøkelsen at over halvparten av lederne, svarte at nyutdannede rådgivere har for lite kunnskap om selve bransjen de skal jobbe for.

En virksomhet som møter på denne utfordringen er selskapet BDO, som er an av de ledende innen revisjon, regnskap, rådgivning og advokattjenester i Norge. Selskapet gjennomførte en internundersøkelse i desember i fjor, der nyansatte ble spurt om å rangere hva de mente hadde vært mest utfordrende i møtet med arbeidslivet. Mindre enn 14 prosent svarte «å jobbe direkte med kunder og oppdragsgivere». Seks av ti sa at de følte at kunder lyttet til og stolte på det de hadde å si, selv om de var helt ferske i faget.

Internundersøkelsen viste at mange ansatte følte at de ikke hadde fått nok opplæring i kundebehandling på skolebenken. Mer enn en tredjedel svarte at de skulle ønske utdanningen hadde gitt dem mer kunnskap om hvordan man gir kunder gode råd, mens hver fjerde nyansatte sa at de burde ha lært mer om dialog med kunden gjennom studiene. Med dette som bakgrunn er det åpenbart at det er viktig for selskap å kurse sine egne ansatte grundig i kundebehandling.

Det er allikevel begrenset hvor god man kan bli i kundebehandling kun gjennom teori. Derfor trener konsulentselskapet sine nyansatte i virkelighetsnære møter med fiktive kunder, der alle gjennomgår et to uker langt intensivt treningsprogram i Kitzbühel i Østerrike, etterfulgt av flere ukers oppfølging i Norge. BDOs instruktører driller dem på hvordan de bør strukturere og formidle et effektivt, presist og overbevisende budskap samtidig som de skaper en god atmosfære i møtesituasjonen.

Det er viktig å sørge for solid trening i kundebehandling fra dag én, mener Terje Eggum Adolfsen fra revisjons- og konsulentselskapet BDO. Han er ansvarlig for BDOs introduksjonsprogram Camp BDO, hvor de bruker betydelige ressurser på å finpusse nyansattes forhold til kundene. Et godt kundeforhold avhenger av en lang rekke faktorer både på det teoretiske og det mellommenneskelige plan, sier Eggum Adolfsen.

Hvordan få frem dyktige rådgivere?
For å få frem dyktige rådgivere, er det også viktig å fokusere på hvordan du tilrettelegger budskapet med tanke på hvem mottakeren. Du bør terpe på tonefall og kroppsspråk. Det å la nyansatte øve seg på hele prosessen, forberede møter, utføre intervjuer med kunden og følge opp møtet i etterkant er svært viktig for læringsprosessen. Her er det essensielt at en instruktør observerer alt som foregår og gir grundige tilbakemeldinger.

Generelle tips til rådgivere.
Noe av det aller viktigste du kan gjøre er å stille godt forberedt. Du bør ha satt deg grundig inn i hva kunden faktisk behøver, og det er også viktig å gjøre god research rundt kunden selv. Videre anbefales det å prøve å skape en så trygg og vennlig atmosfære som mulig. Ikke vær redd for å bruke litt small talk. Når kunden føler seg bekvem, er det lettere for rådgiveren å føle det samme – og enklere å nå frem med budskapet.

Sjekkliste for nye rådgivere i møte med kunden:

• Still godt forberedt, og vit hva du skal snakke om
• Sett deg grundig inn i kundens bakgrunn og behov
• Still åpne spørsmål som lar kunden svare mer enn bare ja eller nei
• Vis interesse og engasjement for de du møter
• Skap en trygg atmosfære, bruk small talk og presenter en oversiktlig agenda
• Reformuler, repeter og oppsummer

Takk til Kristin Juliebø for innhold til artikkelen


Delta i debatten





Stiftet i 1966 av Einar Corneliussen. INSIDE er en studentavis for og av studenter generelt og BI-studenter spesielt. Avisen eies av SBIO. INSIDE har en egen administrasjon og redaksjon, uavhengig av eier.

Ansvarlig redaktør

Audun Foyn

Daglig leder

Audun Foyn

Frontsjef

-

Post- og besøksadresse:

Nydalsveien 37
0484 Oslo
Org.nr: 990 691 843

Annonsering
Ledige stillinger

Tips oss

post@inside24.no

Innlegg

debatt@inside24.no



INSIDE arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Avisen har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet. © Studentavisen Inside as.