Teknologi
Vi ble dratt inn i en ny verdenLeken. Enhver som tester Vive blir dratt inn i en annen verden, og glemmer at noen står rundt og ser. Her er en deltager på messen som får prøve VR-opplevelsen. Foto: Oskar Gårdsrud Paulsrud

Vi ble dratt inn i en ny verden

[Barcelona] Tidligere i Inside har vi skrevet om Samsung og Oculus sitt samarbeid rundt VR-Briller. HTC og spillutviklerselskapet Valve, har i lengre tid samarbeidet om et VR Hodesett som lar deg bevege deg rundt, og ikke låser deg til stolen. Inside traff HTC på verdens største mobilkonferanse i Barcelona, for å få prøve HTC Vive.

Teknologi


29.03.2016 kl: 13:44


Når du ser HTC Vive for første gang er nok det første som slår deg utseendet. Det ser ut som en svært hullete svart ost. I alle hullene er det en optisk sensor som gir informasjon to til laserbokser ved navn «lighthouses», eller fyrtårn, som skanner hele rommet konstant for å hjelpe til med posisjonering. I tillegg til dette er Vive utstyrt med et kamera slik at du ser hindringer hvis du nærmer deg dem. Dette gjør VR-opplevelsen trygg, selv når du står oppreist og beveger deg rundt i rommet.

Jeg må innrømme at jeg var litt skeptisk før jeg tok på meg Vive. Jeg har stått i ett rom med Samsungs Gear VR tidligere, noe som var svært ubehagelig for balansen, og førte raskt til sjøsykliknende følelser. Jeg må her også legge til at undertegnede IKKE blir sjøsyk av høy sjø, det vil si, du skal tulle bra med balansen min før jeg blir kvalm.

Svart ost. VR-hodesettet fra HTC har lasermottakere som gjør at hodesettet ser ut som en ost. Foto: Oskar Gårdsrud Paulsrud

Svart ost. VR-hodesettet fra HTC har lasermottakere som gjør at hodesettet ser ut som en ost. Foto: Oskar Gårdsrud Paulsrud

HTC har klart å lage et produkt som responderer svært godt til virkeligheten. På grunn av «Fyrtårnene» og alle sensorene i hodesettet får man den virkelighetsfølelsen man ønsker med virituell virkelighet. Alle bevegelsene i demoen føltes naturlige ut, bøyde jeg meg fremover så bøyde den virituelle meg fremover i en en-til-en-bevegelse, selv med raske bevegelser.

Et av spillene jeg fikk prøve var et førstepersons-skytespill som lot meg bytte våpen ved å dra kontrollene bak ryggen, en bevegelse som føltes svært naturlig. Noe som er viktig med førstepersons-skytespill er å være rask, oppmerksom og bevege seg etter omgivelsene.

HTC Vive klarte alt dette i demoen, selv de raskeste bevegelser ble med. Og dette på forhåndsprodusert maskinvare. Alt i alt fikk jeg et svært godt inntrykk av HTC Vive.

Fyrtårn. To slike bokser settes opp i hvert sitt hjørne av rommet, de skanner hele rommet med lasere og hjelper til med posisjonering og sporing i VR verdnen. Foto: Oskar Gårdsrud Paulsrud

Fyrtårn. To slike bokser settes opp i hvert sitt hjørne av rommet, de skanner hele rommet med lasere og hjelper til med posisjonering og sporing i VR verdnen. Foto: Oskar Gårdsrud Paulsrud

 

Kontroll på omgivelsene
Som tidligere nevnt hjelper «fyrtårnene» deg med å navigere i rommet. Men det er ikke bare hodesettet som har posisjoneringsteknologi. Håndkontrollene har også denne teknologien. Med hodesettet medfølger det to kontroller, en til hver hånd, så man får hendene sine. Kontrollene kan minne litt om Nintendos Wii-kontroller med en sirkel på toppen. Sirkelen er der for å få bedre posisjonering. De veier ikke så veldig mye, men nok til å ligge godt i hendene. Kontrollene er designet svært godt, og det føles veldig naturlig å bruke dem. Alle knappene ligger rett ved fingerene, slik at man slipper å ta av seg VR-hodesettet for å finne tastene, man kan også trykke på en knapp på kontrollen for å se kontrollen. Den kommer opp i synsfeltet med samme visuelle representasjon som når man går ut til rommene.

Kontroll. Håndkontrollene faller naturlig i hendene, men ser svære ut slik at fyrtårnene kan spore dem. Foto: Oskar Gårdsrud Paulsrud

Kontroll. Håndkontrollene faller naturlig i hendene, men ser svære ut slik at fyrtårnene kan spore dem. Foto: Oskar Gårdsrud Paulsrud

Fantastisk opplevelse, men dyrt
Jeg vil ikke tørre å gi noe anbefaling kun basert på en halvtime med hodesettet. Men det er den beste VR-opplevelsen jeg har hatt, og det er den beste teknologiopplevelsen jeg har hatt. Man blir dratt inn i en annen verden, oppløsningen til Vive er så god at du føler du er der. Samsungs Gear VR gir deg samme opplevelse, men ikke følelse, fordi når du bruker Gear VR ser du piksler, som igjen gjør at du vet at du sitter et annet sted. Vive lar deg gå rundt i verden og har så god oppløsning at du er der VR-hodesettet vil at du skal være. Men er det verdt 799 USD, eller i skrivende stund 6 700 NOK? Det kan diskuteres. Jeg ville ikke kjøpt noe til den prisen før jeg hadde fått testet det ordentlig. Ikke bare på grunn av hodesettet koster så mye, men det krever også at du har en kraftig datamaskin, som igjen vil sette deg tilbake rundt 11 000 kr hvis du ikke allerede har en som er kraftig nok. Det er et utrolig kult produkt, men det er fortsatt tidlig, klarer du å vente et år, vil nok prisene falle nok til at det begynner å likne på forbrukervennlige priser.


Delta i debatten





Stiftet i 1966 av Einar Corneliussen. INSIDE er en studentavis for og av studenter generelt og BI-studenter spesielt. Avisen eies av SBIO. INSIDE har en egen administrasjon og redaksjon, uavhengig av eier.

Ansvarlig redaktør

Audun Foyn

Daglig leder

Audun Foyn

Frontsjef

-

Post- og besøksadresse:

Nydalsveien 37
0484 Oslo
Org.nr: 990 691 843

Annonsering
Ledige stillinger

Tips oss

post@inside24.no

Innlegg

debatt@inside24.no



INSIDE arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Avisen har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet. © Studentavisen Inside as.