Økonomi
Slik kommer du deg inn på aksjemarkedetBendik Aurstad (til venstre) og Kristian Westre har stukket av med seieren i konkurransen Skoleduellen som Nordnet arrangerer. Foto: Ingunn Straalberg

Slik kommer du deg inn på aksjemarkedet

Når man skal inn i aksjemarkedet, er det både forvirrende og mye informasjon på engang. Vi har samlet viktige momenter og smarte tips, slik at aksjeinvesteringen din ikke slår ned på din personlige økonomi.

Økonomi


18.03.2014 kl: 8:20


«Det er enkelt å handle aksjer på internett», sier Kim-André Farago, som jobber i DNB Markets. Han mener det er mulig å kjøpe aksjer uten forkunnskaper, men anbefaler at du setter deg inn i handelsløsningen, markedet og risikoen knyttet til investeringene.

I følge Farago er en vanlig feil at man kjøper på topp og selger på bunn. Han sier videre at man må være forberedt på både oppturer og nedturer i aksjemarkedet, og med det som utgangspunkt, være klar over risikoen ved å investere i aksjer.

- Historien viser at aksjer gir god avkastning over tid og det er opp til hver enkelt investor å vurdere hva som er en fornuftig eksponering. Man må klare å sove om natten, sier Farago.

«Cut the losses, and let the profit run»
John Peter Tollefsen fra Aksjenorge mener at man bør sette seg inn i den handelsplattformen ditt meglerhus tilbyr. Et meglerhus er enten frittstående nettmeglere eller en netthandelsløsning hos din bankforbindelse. Tollefsen påpeker at de aller fleste, ikke bare nybegynnere, selger aksjer når tapet er blitt stort, og dermed tar gevinsten for tidlig. Det er en regel som sier «cut the losses, and let the profit run». Han sier at prosentregning er viktig, og ikke minst å forstå verdien av renters rente effekt.

- Tenk deg at du har valget mellom tre eller åtte prosent årlig avkastning. I det første tilfellet tar det litt over 23 år før man har doblet pengene, idet siste tar det under ni år. Det er vesentlig å ha en realistisk forventning og akseptere risikoen eller verdistigningene.

Tollefsen påpeker at det aller viktigste er å forstå selskapet man investerer i, og ha interesse for hva de driver med. Etter hvert kan man bli mer avansert, særlig på å forstå den finansielle informasjonen man får og hvordan den skal tolkes og analyseres. Han legger også til at man bør investere i selskaper som man identifiserer som bedre, og har større potensial og bedre fremtidsutsikter, enn andre.

Langsiktig investering
- Jo mer kunnskap man tilegner seg, jo bedre forutsetninger har man for å gjøre det bra, forteller Karl Oscar Strøm, Spare- og investeringsøkonom i Nordnet meglerhus. Han mener å investere gjennom fond er en god start for de fleste. Fond er tryggere enn aksjer, men det tar som oftest lenger tid å bli rik på. Strøm definerer klart at en «get rich quick»-innstilling er en av de vanligste tabbene.

- Aksjemarkedet er et godt sted for å bli rik sakte og ikke bli rik fort. For da blir man blakk ganske fort, påpeker han. Strøm mener at et selskaps funksjon bør være å tjene penger for sine aksjonærer. Derfor tipser han om å se etter en sunn forretningsmodell, som er i vekst og som tjener penger.

- Når forutsetningene for at du kjøper en aksje ikke lenger er til stede, er det OK å si takk for seg. Det er like mange grunner og teknikker for salg som for kjøp, forklarer Strøm. Han anbefaler i likhet med Farago å prøve seg på aksjer.

Prøving og feiling lønner seg
Kristian Frederik Westre og Bendik Aurstad, er begge medlemmer i børsgruppen AKTIE ved BI Nydalen. Begge mener at man får kunnskap ved å bruke «prøve og feile»-metoden. De anbefaler også å lese boka «Aksjeskolen» som inneholder grunnleggende informasjon om aksjer og aksjemarkedet.

- En typisk nybegynnerfeil er at man håper på at aksjen skal stige, selv om tapet allerede er stort. Man selger ikke aksjen og venter på at aksjen skal stige. Det er frykt og usikkerhet i aksjemarkedet. Derfor må man holde seg oppdatert ved å lese aviser og følge med på verden, forteller guttene.

Westre og Aurstad påpeker at man må sette seg inn den aksjen man skal kjøpe, og sørge for å ha tilstrekkelig informasjon om bedriften.

- Man bør selge dyrt og kjøpe billig. Dette er selvfølgelig langt vanskeligere i praksis. Derfor er det lurt å lage en strategi på når man skal kjøpe og selge.


Delta i debatten





Stiftet i 1966 av Einar Corneliussen. INSIDE er en studentavis for og av studenter generelt og BI-studenter spesielt. Avisen eies av SBIO. INSIDE har en egen administrasjon og redaksjon, uavhengig av eier.

Ansvarlig redaktør

Lars Volden

Daglig leder

Daniel S. Zuniga

Frontsjef

-

Post- og besøksadresse:

Nydalsveien 37
0484 Oslo
Org.nr: 990 691 843

Annonsering
Ledige stillinger

Tips oss

post@inside24.no

Innlegg

debatt@inside24.no



INSIDE arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Avisen har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet. © Studentavisen Inside as.