Nyheter
Langer ut mot kritikerne av dagens ungdomIllustrasjon: Pål Andreas Løyning

Langer ut mot kritikerne av dagens ungdom

Torsdag arrangerte studentorganisasjonen Serviceforum konferanse for hotell-, service- og reiselivsbransjen. Temaet er generasjon Y, dagens ungdom og studenter.

Nyheter


18.03.2014 kl: 6:01


Inger Hanne Vikshåland er tidligere student på Handelshøyskolen BI, og er nå markedskoordinator i IT-firmaet Peanuts. Hun skrev bacheloroppgave om hvordan en bedrift leder ansatte i forskjellige aldre, og slår tilbake mot de som mener dagens unge ikke gir nok innsats.

– Det stemmer ikke at vi er late og kravstore. Vi har veldig høye forventninger til oss selv. Det er en grunn til at overutdannede mennesker er et problem. Det skyldes ikke at vi er late, sier hun til Dagens Næringsliv.

I bacheloroppgaven fant ut at forskjellene er små, men at generasjon Y hadde større behov for tilbakemeldinger.

– Det som skilte seg ut var at generasjon Y hadde et større behov for oppfølging av lederen sin. De ønsket en jevn strøm av tilbakemeldinger. Lederen skulle fungere mer som en coach og en mentor for å hjelpe den enkelte å bygge karrieren videre, sier Vikshåland.

Vikshåland tror sosiale medier har sørget for en kultur hvor tilbakemledinger og anerkjennelse er viktig for dagens unge. Hun ser ikke det samme behovet for støtte blant eldre arbeidstakere.

– Mange teoretikere mener at generasjoner ikke har noe å si, og at det kun gjenspeiler vår livsfase og alder. Kanskje foreldrene våre også trengte like mye oppfølging da de var ferske i arbeidslivet.

– Men vi kan dra paralleller til sosiale medier hvor man får likes og kommentarer umiddelbart. Kanskje det er blitt et jag etter å få en øyeblikkelig tilbakemelding på at det en gjør er ok og innenfor. At det er blitt en del av livet, tilføyer hun.

En annen av foredragsholderne er Christian Fredrik Sandberg, som i løpet av resepsjoniststudiene jobbet knallharde dager. Han jobbet fulltid under studiene, og hadde ofte dager på opp mot 14 dager.

– Når du gjør det ofrer du privatliv og venner. Det er egoistisk, og jeg vet ikke om det er riktig metode. Men med påvirkningen fra sosiale medier er det viktig at man holder stø kus mot målet sitt. Du må ikke la deg frustrere av at andre tilsynelatende har det veldig perfekt på Facebook og Instagram. Ignorer det, husk at bak fasaden kan det være mye usikkerhet. Tenk heller på deg selv og dine egne mål, sier Sandberg.


Delta i debatten





Stiftet i 1966 av Einar Corneliussen. INSIDE er en studentavis for og av studenter generelt og BI-studenter spesielt. Avisen eies av SBIO. INSIDE har en egen administrasjon og redaksjon, uavhengig av eier.

Ansvarlig redaktør

Lars Volden

Daglig leder

Daniel S. Zuniga

Frontsjef

-

Post- og besøksadresse:

Nydalsveien 37
0484 Oslo
Org.nr: 990 691 843

Annonsering
Ledige stillinger

Tips oss

post@inside24.no

Innlegg

debatt@inside24.no



INSIDE arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Avisen har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet. © Studentavisen Inside as.