Nyheter
Hva skjedde med Moods of Norway?

Hva skjedde med Moods of Norway?

For en liten uke siden ble Moods of Norway slått konkurs, vi har laget en liten tidslinje som gir et innblikk i hvordan «reisen» for Norges motehåp har vært!

Nyheter


28.09.2017 kl: 23:33


Historien om Moods of Norway har vært preget av festlige øyeblikk og et håp om at Norge skal få sin egen moteindustri. For en liten uke siden ble Moods of Norway slått konkurs, vi har laget en liten tidslinje som gir et innblikk i hvordan «reisen» for Norges motehåp har vært!

2003:
- Under studietiden møtes Dahlkvist, Staalnacke og Børresen. De synes Norge er for “grått og trist” og bestemmer seg for å lansere et klesmerke som utfordrer norske tradisjoner.
- Selger første året klær for 300 000kr

2005:
- Vokser raskt: selger klær for mer enn 10 millioner kroner.

2006:
- Moods of Norway jakker blir delt ut i «goody-bagen» under Oscar-utdelingen i Hollywood.
- Lansering av brillekolleksjon og boxershorts.
- Merkevaren begynner å bli kjent

2007:
- Eierne deler 1 million i utbytte, dette blir starten på utbyttefesten hvor det tas ut titalls millioner til eierne. ( Hvor fornuftig dette var kan vel diskuteres i etterkant)

2008:
- Åpner butikk i Akersgaten med Louis Vuitton som nærmeste nabo.
- Åpning av egen butikk på Torgalmenningen i Bergen, Moods of Norway er nå å finne i de fleste store byer i Norge.

2009:
- Starter USA satsningen med butikk i fasjonable Beverly Hills
- Åpnet butikk i Los Angeles som blir kjent for sin 17.mai feiring.

2010:
- Invitere hele kjendis-Norge til traktorvafler på Grand Cafe.
- Lansering av egen kolleksjon av klokker og eget vaffeljern med traktorform (Som i etterkant viser seg å være brannfarlig).
- Får investoren Christian Ringes til å åpne motevisingen på Kongsgården utkledd som Askeladden.
- Selger klær for mer enn 100 milioner, utbyttefesten fortsetter og eierne deler 18 millioner i utbytte.

2012:
- Åpner butikk i New York, stor tro på at de utradisjonelle dressene skal bli populære.

2013:
- Selskapet verdsettes til 540 millioner kroner
- Selger klær for mer enn 300 millioner kroner, dette blir det beste året i Moods of Norways levetid.
- Ari Behn ikledd englevinger opptrer på et Moods of Norway-show på Oslo Fashion Week.

2014:
- USA satsningen går ikke etter planen og butikken i New York må stenges
- Første året med negativt resultat etter mange år med gode tall.
- Tidligere sjef i Hilfiger, Yves Saint Laurent og Burberry, George Santacroce hentes inn for å ta merket til Europa. Toner ned traktoren for å gi merket flere tilhengere enn de som deltar på Senterpartiets landsmøte.

2015:
- Årsresultat på minus 13,5 millioner kroner, gulltraktor har blitt litt harry å ha på dressen.
- Samarbeider med Tine: Moods of Norway setter sitt karakteristiske preg på brunosten.

2016:
- Varner kjøper opp 25% av aksjene
- Moods of Norway gjør sitt første oppkjøp med kjøpet av butikkjeden Brandstad for å styrke distribusjonen
- Sviktende salg i et marked hvor trendene har endret seg og konkurransen er sterk.

2017:
- Selskapet ble slått konkurs 21. september 2017.
- Siden 2014 har de tapt 76 millioner kroner.

Hva som vil skje videre er fortsatt uvisst, gjelden er større enn verdiene og gulltraktor på dressen er fortsatt bare populært på Senterpartiets landsmøte. Ingen har enda meldt interesse for å redde selskapet. Det eneste vi kan konkludere med, er at den som venter får se om historien til Moods of Norway fortsetter.


Delta i debatten





Stiftet i 1966 av Einar Corneliussen. INSIDE er en studentavis for og av studenter generelt og BI-studenter spesielt. Avisen eies av SBIO. INSIDE har en egen administrasjon og redaksjon, uavhengig av eier.

Ansvarlig redaktør

Audun Foyn

Daglig leder

Audun Foyn

Frontsjef

-

Post- og besøksadresse:

Nydalsveien 37
0484 Oslo
Org.nr: 990 691 843

Annonsering
Ledige stillinger

Tips oss

post@inside24.no

Innlegg

debatt@inside24.no



INSIDE arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Avisen har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet. © Studentavisen Inside as.