Nyheter
Låner ut gratis verktøy mot Facebook-reklameUTLÅN. Gabriel Paaske låner ut verktøy fra jernvarehandelen han jobber i. Foto: Rikke Gundersen

Låner ut gratis verktøy mot Facebook-reklame

En jernvarehandel i Bogstadveien i Oslo startet i slutten av 2014 med det svenske konseptet ToolPool. Det betyr at butikken låner ut verktøy gratis.

Nyheter
og


13.05.2015 kl: 16:35


– Konseptet handlet fra begynnelsen om å få folk inn i butikken. Vi ville tenke annerledes i konkurransen med de andre kjedene, sier Nina Reinung, som sammen med broren sin driver og eier butikken.

Markedsføring er betalingen 
«Betalingen» som låntakeren gjør, er å dele at de har lånt verktøy av butikken på Facebook.

– Man må booke verktøyene via Facebook, så blir ”betalingen” å dele det på sin Facebook-side. Når en person deler det, så er det kanskje hundre personer til som ser det, sier Gabriel Paaske, butikkansatt som har ansvar for ToolPool.

En slik delingsøkonomi skaper nye muligheter innenfor markedsføring for småbedrifter, der de kan tilby noe som ikke de store kjedene kan.

– Vi legger ikke inn mye penger på reklame, det er dette som blir vår måte å minne folk på å at vi faktisk finnes i konkurransen med de store kjedene, sier Reinung.

Vil nå ut til yngre 
Intensjonen til Hegdehaugens Jernvarehandel har vært å nå ut til alle typer mennesker, men særlig de litt yngre, da de allerede har en eldre kundekrets.

– Intensjonen vår er å nå ut til den yngre generasjonen. Det virker som de har mindre praktisk erfaring, og ofte trenger praktiske råd. Vi vil også at de skal lære gleden av å gjøre ting selv, sier Reinung.

Tor W Andreassen er professor og leder av Senter for tjensteinnovasjon ved Norges Handelshøyskole. Han forklarer at færre eier slike redskap og ikke ønsker å investere i dem, men at de ønsker tilgang på slike ressurser når de trenger det.

– De som benytter seg mest av slike tjenester er urbane unge som bor i byene, sier Andreassen.

Sosiale, økonomiske og teknologiske drivkrefter
Andreassen skriver i Bergens Tidene at delingsøkonomien drives frem av sosiale, økonomiske og teknologiske fenomener. Deling er mer praktisk i befolkningstette områder, og i dag bor den største parten av verdens befolkning i byer. Folk har også en større bevissthet om en bærekraftig utvikling, som påvirker tanken om gjenbruk og bevaring av ressurser. I tillegg til et ”grønnere tankesett” har befolkningen i den vestlige verden et stort overskudd med ting som har en liten utnyttelsesgrad. Utviklingen av teknologien og sosiale medier er det som har muliggjort delingsøkonomien.

– Jeg regner med at delingsøkonomi er noe vi vil se mer av i fremtiden i Norge. Knapphet på tid er nok en grunn til dette. Når man eier en båt for eksempel, så kreves det tid til å vedlikeholde denne, og i slike tilfeller er delingsøkonomi et godt alternativ. Noen annen kan hjelpe til å vedlikeholde den, og få bruke båten i gjengjeld, sier Andreassen.


Delta i debatten





Stiftet i 1966 av Einar Corneliussen. INSIDE er en studentavis for og av studenter generelt og BI-studenter spesielt. Avisen eies av SBIO. INSIDE har en egen administrasjon og redaksjon, uavhengig av eier.

Ansvarlig redaktør

Lars Volden

Daglig leder

Daniel S. Zuniga

Frontsjef

-

Post- og besøksadresse:

Nydalsveien 37
0484 Oslo
Org.nr: 990 691 843

Annonsering
Ledige stillinger

Tips oss

post@inside24.no

Innlegg

debatt@inside24.no



INSIDE arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Avisen har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet. © Studentavisen Inside as.