Nyheter
BI opplever nedgang i antall søkere etter fjorårets rekordtallHandelshøyskolen BI. Foto: Fabian Venjar Raw

BI opplever nedgang i antall søkere etter fjorårets rekordtall

Flere vil studere entreprenørskap og markedsføring.

Nyheter


19.04.2016 kl: 10:58


Til tross for massiv markedsføring både nasjonalt og internasjonalt, opplever Handelshøyskolen en nedgang i antall søkere til både bachelor- og masterstudier. Det viser årets søkertall som ble offentliggjort i dag. Totalt har 7845 søkt seg inn til et bachelorstudie (8632 i fjor), mens 3175 har søkt seg til et masterstudie (3247 i fjor). Det skal likevel nevnes at 2015 var et rekordår for BI i antall søkere.

Handelshøyskolen BI

* Handelshøyskolen BI er med sine cirka 20.000 studenter Europas nest største handelshøyskole, og den eneste handelshøyskolen i Norge som har de tre mest prestisjefylte internasjonale akkrediteringene Triple Crow.
* Søkertallene er per lørdag 16. april. Handelshøyskolen BI er ikke en del av Samordnet Opptak, og det er derfor mulig å søke helt frem til studiestart.
Kilde: BI

 

På bachelor er BSc i økonomi og administrasjon (1590 søkere) og BSc i Eiendomsmegling (1389 søkere) størst. BI opplever også en økning i antall internasjonale studenter. De to største masterstudiene er MSc in Business (Siviløkonom) (1364 søkere), og MSc in Leadership and Organizational Psychology (526 søkere).

LES OGSÅ: Lokker studenter med kjendisstatus

Størst økning er det for masterstudiet i strategisk markedsføringsledelse og bachelorstudiet i entreprenørskap og økonomi.

- Det er gledelig å se at studenter har ambisjoner om å bidra til å skape sin egen fremtid og kanskje også starte sin egen bedrift. For å møte omstillingen vi nå står overfor, er vi nødt til å tilrettelegge for studier som kombinerer grunnleggende handelshøyskolefag med forståelse for hvordan bruk av teknologi blir et stadig viktigere konkurransefortrinn for fremtidens virksomheter, sier BI-rektor Inge Jan Henjesand i en pressemelding.

SE VIDEO: Slik vil BI tiltrekke seg internasjonale studenter

Henjesand mener utviklingen er interessant og peker på økningen til disse studiene som et tegn på omstillingen dagens arbeidsmarked står overfor.

- At flere søker seg til entreprenørskapsstudier viser at de unge tar omstillingen på alvor. Å kunne utvikle forretningsplaner- og modeller er helt sentrale for å kunne bidra til å utvikle og innovere tjenester og produkter i en tid hvor konjunkturer endrer seg raskt. Markedsføringsfaget har utviklet seg markant bare de siste årene og fått mye oppmerksomhet. Da er det viktig at det utdannes kandidater som forstår disse endringene, og har en analytisk tilnærming til hvordan fag og marked utvikler seg, sier Henjesand.

Årets søkertall viser også en økning i antall studenter til BIs internasjonale nettverksmaster Quantitative Techniques for Economics and Management (QTEM) med 77 søkere, mot 42 søkere i 2015.

- Nettverksmasteren ble lansert i 2013, og er utarbeidet med tanke på studenter som ønsker å legge grunnlaget for en karriere i multinasjonale selskaper. QTEM er nå etablert som et attraktivt program som tiltrekker seg de mest ambisiøse kandidatene innen kvantitative fag, sier Henjesand.


Delta i debatten





Stiftet i 1966 av Einar Corneliussen. INSIDE er en studentavis for og av studenter generelt og BI-studenter spesielt. Avisen eies av SBIO. INSIDE har en egen administrasjon og redaksjon, uavhengig av eier.

Ansvarlig redaktør

Audun Foyn

Daglig leder

Audun Foyn

Frontsjef

-

Post- og besøksadresse:

Nydalsveien 37
0484 Oslo
Org.nr: 990 691 843

Annonsering
Ledige stillinger

Tips oss

post@inside24.no

Innlegg

debatt@inside24.no



INSIDE arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Avisen har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet. © Studentavisen Inside as.