Leder
Avviser evalueringer fra studenteneKunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen. Foto: Didrik Skodje

Avviser evalueringer fra studentene

Regjeringen bør ha tiltro til at studentene har tilstrekkelige vurderingsevner til å vite hva som er god og dårlig undervisning.

Leder


15.04.2015 kl: 11:19


Etter at stortingsmeldingen om struktur i høyere utdanning ble lagt frem 27. mars, var det flere som reagerte på en setning i meldingen: «Det er ikke gitt at studentene klarer å skille ut de viktigste faktorene for kvalitet». Regjeringen mener altså at studentene ikke er skikket til å vurdere om utdanningen de tar er god eller dårlig. Studiebarometeret blir dermed ikke tatt med når utdanningskvaliteten skal vurderes.

Tollak Mikal Kaldheim og Tommy Aarethun, ledere av henholdsvis Studentparlamentet ved Høgskulen i Sogn og Fordane og Universitetet i Bergen, er blant dem som synes dette er skuffende lesing. De understreker at det er studentene som hver dag kjenner undervisningens kvalitet på kroppen. Tilbakemeldinger er derfor en viktig del av arbeidet med å øke utdanningskvaliteten.

Regjeringens argumenter for ikke å bruke Studiebarometeret er at det studentene rapporterer, ikke nødvendigvis sammensvarer med det de lærer. De skriver også at mange studenter er mest fornøyde med undervisere som gir gode karakterer og minst fornøyde med dem som stiller høye krav. I stortingsmeldingen refereres det blant annet til forskning som viser at hvis en stiller studenter generelle spørsmål om tilfredshet, blir det for abstrakt. Det er da vanskelig å peke på hvorfor studentene er fornøyde eller ikke fornøyde. Men ser vi på Studiebarometerets spørreskjema, er spørsmålene forholdsvis spesifikke.

I en artikkel det refereres til, hevdes det også at studenter foretrekker «lette eksamener», «snille lærere med lave krav» og «ingen obligatoriske forelesninger». Dette er på bakgrunn av en undersøkelse fra et ungarsk universitet. Det bør ikke bli tatt som en selvfølge at slike resultater kan overføres til norske studenter.

Regjeringen avviser likevel ikke studentevalueringer helt. De skriver at Studiebarometeret gir viktig informasjon om utdanningskvalitet, men at svakhetene gjør at slike undersøkelser må «brukes med varsomhet». De har også tro på at Studiebarometeret kan utvikles til å bli et nyttig verktøy i fremtiden, spesielt hvis det skjer i tråd med internasjonale erfaringer.

Det er flott at regjeringen ønsker å gjøre Studiebarometeret mer avansert, men vi trenger ikke vente på dette for å ta studentenes evalueringer i bruk. Dagens Studiebarometer er godt nok for å bidra til en vurdering av utdanningskvaliteten, og regjeringen bør ha tiltro til at studentene har tilstrekkelige vurderingsevner til å vite hva som er god og dårlig undervisning.


Delta i debatten





Stiftet i 1966 av Einar Corneliussen. INSIDE er en studentavis for og av studenter generelt og BI-studenter spesielt. Avisen eies av SBIO. INSIDE har en egen administrasjon og redaksjon, uavhengig av eier.

Ansvarlig redaktør

Audun Foyn

Daglig leder

Audun Foyn

Frontsjef

-

Post- og besøksadresse:

Nydalsveien 37
0484 Oslo
Org.nr: 990 691 843

Annonsering
Ledige stillinger

Tips oss

post@inside24.no

Innlegg

debatt@inside24.no



INSIDE arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Avisen har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet. © Studentavisen Inside as.