Reportasje
Her er appen som skal holde deg unna mobilenMaths Mathisen (fra venstre), Florian Winder og Vinoth Vinaya gleder seg til lanseringen av appen som skal hjelpe studenter på lesesalen. Foto: Alexander Hamid

Her er appen som skal holde deg unna mobilen

Senere i høst kommer appen som skal effektivisere lesehverdagen på skolen. Appen «Hold» skal gi studenter økonomiske insentiver til å holde seg unna mobil-telefonen, og heller fokusere på skolen.

Reportasje


28.10.2015 kl: 11:11


De to tidligere BI-studentene, Vinoth Vinaya (23) og Maths Mathisen (24) har samtidig som de tar en master ved Copenhagen Business School skaffet seg en Østerriksk partner, tre investorer og støtte fra Innovasjon Norge. Som studenter flest, oppdaget de tre guttene hvor mye vanskeligere mobiltelefonen gjorde det å holde fokuset under forelesninger eller på biblioteket. Snapchat, Facebook, Instagram, og Twitter er bare noen av tidstyvene som gjennom sine uendelig mange varslinger tar oppmerksomheten bort fra det som skjer i de fysiske omgivelsene. Guttene tok seg selv i å sjekke mobilen flere ganger enn tavlen, og ville gjøre noe med det.

– Vi søkte litt rundt for å se om vi fant noen verktøy som kunne hjelpe oss med dette «problemet», men felles for de applikasjonene vi fant var at de alle straffet studenten gjennom å gjøre telefonen «utilgjengelig», forteller Maths.

Guttene snudde litt på tolkningen, og begynte å heller se etter premierende løsninger.

I livet generelt er det jo ofte slik at man belønnes for å være flink, forteller Vinoth, før han legger til:

– Vanligvis blir man jo premiert for god innsats, så hvorfor ikke innføre dette prinsippet for de små tingene i hverdagen også? Hvorfor ikke la studentene bli premiert hvis de ikke aktivt bruker telefonen?

For å løse denne ideen, uten å måtte stå for innkjøp av premier selv, falt løsningen på annonsering og partnerskap.

– Vi fant ut man kunne komme langt med å koble annonsørenes ønske om å bli sett av studenten, opp mot studentens hverdagslige behov. Studentene får, etter å ha bygd opp poeng, tilbud de ikke får noe annet sted, som belønning. På den andre siden kan annonsørene nå ut til en attraktiv målgruppe og vise en form for samfunnsansvar, fortsetter Vinoth.

Produktet tar form
Med grunnlag i egne erfaringer, ble det gjort markedsundersøkelser som viste at det var flere enn guttene selv som slet med samme problem. Tallene var klare, og åtte av ti blant de som guttene spurte, erkjente at mobiltelefonen var et forstyrrelseselement i skolehverdagen.

– Vi har, i tillegg til egne tall og undersøkelser, også sett forskning som blant annet viser at man får med seg opptil 62 prosent mer informasjon og at de akademiske prestasjonene kan gå opp, opptil, cirka 30 prosent ved å legge vekk telefonen i skolesammenheng, forteller Maths.

Etter å ha fått bekreftet hypotesen om at mobiltelefonen er en signifikant distraksjon i skolehverdagen, bestemte guttene seg for å sette i gang. De stod nå overfor to hovedoppgaver; utvikle selve applikasjonen og skaffe samarbeidspartnere. Det hele startet med en enkel prototype, et såkalt minimum viable product, som kunne presenteres til for deres første samarbeidspartnere.

– Det var en lang prosess, men gleden var stor når vi fikk bekreftet samarbeidet.

Med dette satset vi, og startet utviklingen av en fullverdig versjon for iOS og Android. Vi har lært ekstremt mye om det å utvikle apper og samarbeid på tvers av landegrenser, da vi sitter i København, utvikleren i Polen og designbyrået i Oslo, forteller Vinoth.

Etter noen uker med en lukket testperiode på blant annet Handelshøyskolen BI i Oslo, begynner guttene å bli klare for lansering. Testperioden er vært viktig for flere årsaker: Undersøke produktets unksjonalitet, og endre det til det bedre basert på brukernes tilbakemeldinger og gi noen mer konkrete tall om bruken til samarbeidspartnere. Visjonen er å kunne dekke alle behov en student har gjennom applikasjonen.

Foto: Skjermdump

Foto: Skjermdump

– Applikasjonen vil, om alt går etter planen, være tilgjengelig for nedlastning i slutten av November, men selve lanseringen vil ikke skje før tidligst midten av januar. Vi ønsker med Hold å kunne dekke alle behov en student måtte ha. Da tenker vi på alt av hverdagslige ting som mat og drikke, til mer langsiktige behov som gunstige lånerenter og flyreiser, forteller Maths stolt.

Gründerlivet på deltid
Oppstartsfasen er for mange vanskelig nok som den er, og guttene har gjort det ekstra spennende ved å drive dette som et sideprosjekt ved siden av fulltidsstudier. For guttene var det derfor viktig å kunne strukturere det som lot seg strukturere, og få mest mulig ut av alle døgnets tider. De to tidligere BI-studentene fikk også god drahjelp fra medstudent Florian Winder (27) som gjennom sine erfaringer fra Amazon i Cape Town og Østerrikes handelskommisjon, kunne bringe mye til teamet.

– Vi er jo alle tre fulltidsstudenter ved siden av å drive selskapet, så hverdagen er ganske tettpakket. I begynnelsen var det mye mer ad-hoc tilnærming til studie og jobb, men nå har vi klart å strukturere det som kan struktureres, forteller Florian, før Vinoth legger til:

– For det er fortsatt slik at det å starte opp noe eget er kaotisk av natur, ikke nødvendigvis negativt, tvert i mot. Derfor har vi prøvd å få til strukturert kaos, som vi liker å kalle det. Fleksibilitet er Alpha og Omega.

Det å ha mange baller i luften bringer mange utfordringer, men samtidig mye nyttig og lærerikt. En får muligheten til å ikke kjede seg, og få mest mulig ut av hver eneste dag. Den største utfordringen ligger i det å overbevise bedriftsledere om hvorfor de bør være med på applikasjonen. De beskriver alle tre hvilken fantastisk følelse det er å se noe bli skapt fra bunnen av, og at man finner stor glede i oppnå alle de små «milestonesene» som settes. Maths forteller kort.

– Vi har vel merket at det er en utfordring i seg selv, i det å være student som skal pitche en omfattende ide, og potensielt samarbeid, som dette til ledere (som ofte er eldre enn oss selv). Vi føler vel at vi som studenter må overbevise desto mer enn en «erfaren» gründer, da vi har lite å vise til. Vi har jo troen på ideen, teamet og den applikasjonen vi har utviklet og gleden er ekstremt stor når vi får på plass nye avtaler som bringer oss nærmere visjonen.

Gründernes tips
Guttene er klare i talen når de sier at det bare er å kjøre på, og bruke det man lærer på skolen aktivt i søken på å oppfylle drømmen om å jobbe med egne ideer.

– Det er lett å si at man som student ikke har tid til noe annet, og at det er bedre å begi seg ut på «gründerreisen» etter studiet – det mener vi er helt feil. Som student er du mest sannsynlig i det stadiet i livet hvor du har minst forpliktelser; finnes det et bedre tidspunkt til å oppfylle gründerdrømmen spør Vinoth retorisk, før Maths legger til:

– Du vil vel heller ikke sitte å sutre resten av livet fordi en annen tok ideen din.

Etter tre år på siviløkonomlinjen på Handelshøyskolen BI i Oslo, sitter guttene igjen med følelsen av at studiene i stor grad har formet deres måte å tenke på, og at mye av den tilegnede kunnskapen er blitt brukt underbevisst. Videre roser de studiets varierte fagsammensetning.

– Med tanke på at studiet er innom mange forskjellige fagområder, har vi fått mye variert kunnskap, noe som er spesielt nyttig i startups og små bedrifter, hvor man som regel ikke har råd til spesialister. Her vil man helst ha folk som kan litt av alt og dermed klarer å håndtere mange forskjellige arbeidsoppgaver, svarer Vinoth.


Delta i debatten





Stiftet i 1966 av Einar Corneliussen. INSIDE er en studentavis for og av studenter generelt og BI-studenter spesielt. Avisen eies av SBIO. INSIDE har en egen administrasjon og redaksjon, uavhengig av eier.

Ansvarlig redaktør

Lars Volden

Daglig leder

Daniel S. Zuniga

Frontsjef

-

Post- og besøksadresse:

Nydalsveien 37
0484 Oslo
Org.nr: 990 691 843

Annonsering
Ledige stillinger

Tips oss

post@inside24.no

Innlegg

debatt@inside24.no



INSIDE arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Avisen har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet. © Studentavisen Inside as.