X-Days 2018; kort oppsummert.

­


Stemning X-Days. Foto: Ida Håkonsund.

To lærerike og engasjerende fagdager går mot slutten, og med det er X-Days 2018 over.

Goodie bags og RedBull bokser, som stod klare og ventet på studentene, var kun en bitteliten smakebit av hva X-Days hadde å by på i år, for inne i forelesningssal C1–010I har de i løpet av disse to dagene fått møte motiverende og inspirerende mennesker fra arbeidsmarkedet de snart skal kaste seg ut i.

Konferansier for fagdagene var kommunikasjonsstudent Håkon Snortheim, som sørget for å presentere foredragsholderne på en verdig måte, og først ute var den eksentriske Christina Arvarez, fra United Influencers. I et samfunn som er syret gjennom med sosiale medier, er det alfa og omega å kunne vite hvordan man benytter seg av influencer marketing. I tillegg til å komme med egne erfaringer fra arbeidslivet, kom Arvarez med en oppfordring om å ta ‘Digital Marketing’ som valgfag.

-Dette ville være et godt verktøy til senere, påstår hun.

I et samfunn som er syret gjennom med sosiale medier, er det alfa og omega å kunne vite hvordan man benytter seg av influencer marketing

Framtidens reklame
Til applaus fra publikum takket United Influencers for seg, og neste ut var daglig leder fra JCP, Frederik Horn. Han kom med et morsomt og lærerikt foredrag om hvordan det i dag blir satt mer fokus på å involvere publikum. Med artige, og ikke minst interessante videoklipp fikk Horn understreket poenget ved å sette publikum og ikke produktet først. Spørsmål fra studentene gikk for det meste ut på hvordan man på mest mulig effektiv måte kan involvere publikum, og til dette mente Horn at her måtte det være rom for å prøve og feile.

Er i en aktiv modus
Etter suksessen med dag én av X-Days, var det nå duket for dag to. Denne gangen åpnet Snapchat Norge ballet, og studenter satt som tente lys når Steffen Rabben kom for å fortelle om hvordan man kan bli en god markedsfører via Snapchat, for i fjor høst startet nemlig Rabben opp det norske Snapchat-kontoret. Statistikken som ble brukt viste at to millioner nordmenn er inne på appen hver eneste dag, og Rabben mente at noe av det som gjør appen så unik er at den kan nå ut til flere spesifikke målgrupper. Et eksempel han brukte på dette var at gode venner påvirker kjøp; Sender du for eksempel en snap til venner, av at du har hatt en god reise med Norwegian, er det sannsynlig at de vil sjekke dem ut neste gang.

Med tanke på hvordan Snapchat kan brukes i markedsføring viste Rabben eksempler på hvordan filter, lens, snap ads og story ads kan brukes effektivt mot kunder. Snapchat samarbeidet, for eksempel, nylig med Fanta. På brusflaskene kan kundene, dermed, scanne inn en snapkode som vil gi dem eksklusiv tilgang på ulike filter. Rubben rundet av ved å fortelle om ad manager, og hvordan dette kan hjelpe studentene med å se om en kampanje har truffet eller ikke.

Morten Danielsen, Egmont Publishing. Foto: Ida Håkonsund.

Neste ut var kommersiell direktør i Egmont Publishing, Morten Danielsen. Han hadde stort fokus på markedsmodellen, hva kundene vil ha og hvordan man skal få det til. Et annet viktig tema var opplagets fall, hvor han pekte ut på alle studentene i salen og spøkte med at det var deres feil, men med litt sannhet. Han presiserte at det var viktigere enn noen gang å kunne holde tungen rett i munnen med tanke på det stadig skiftende mediemarkedet. Danielsen avsluttet foredraget med et spørsmål om i en verden hvor vi kan gjøre alt, burde vi gjøre det?

Danielsen avsluttet foredraget med et spørsmål om i en verden hvor vi kan gjøre alt, burde vi gjøre det?

Line Larsen, Too good to go. Foto: Ida Håkonsund.

Vil redusere matsvinn
Siste foredragsholder for X–Days 2018 var Line Larsen, fra Too Good to Go, som startet med å presentere konseptet til bedriften. For ved å benytte seg av appen til Too Good to Go kan kunder nemlig være med på å redusere matsvinn, og det fungerer slik kunden må vise frem en kvittering, som de betaler for i appen, til et spisested for å redde ut matrester. Og det hele må skje under et angitt tidspunkt. Til tross for å ikke ha en spesifikk markedsplan klarer likevel Too Good to Go å markedsføre seg gjennom kunder og sosiale medier. Line avsluttet foredraget med å poengtere viktigheten av at det først om fremst er budskapet til bedriften som skal komme synlig fram, men at de prøver å gjøre det må en så variert måte som mulig.

 

Vær den første til å kommentere

Kommentarfeltet er stengt