Er du klar for X–Days?

­

I dag setter X – Days i gang på Handelshøyskolen BI. For fjerde år på rad blir disse to fagdagene arrangert, og studentene bak føler seg både spente og klare.

Rundt om på BI henger det plakater og bannere med ordet ‘X-Days’ på seg. Under står det 17 og 18 oktober. Det er noe mystisk over dette navnet, og mange studenter undrer seg kanskje over hva dette er.

X-Days er primært fagdagene for de røde linjene på skolen: Kommunikasjonsledelse, Markedsføringsledelse, Internasjonal markedsføring, Retail management, Creative Industries Management og Entreprenørskap, men arrangørene oppfordrer alle interesserte å bli med. I to dager kan studentene møte spennende mennesker og bedrifter fra næringslivet. Høre på interessante og motiverende foredrag og knytte nye kontakter. Formålet er å engasjere og inspirere studentene, ved å kunne tilby en annen form for læring, enn kun forelesninger på skolen.

Formålet er å engasjere og inspirere studentene, ved å kunne tilby en annen form for læring, enn kun forelesninger på skolen.

Ni hektiske måneder
Arbeidet med å få til fagdagene startet allerede i november i fjor. Hedda Marie Bakken sitter som kommunikasjonsansvarlig og har vært med på planleggingen av X–Days.

– Jeg ble veldig bitt av X–Days basillen i fjor. Det var veldig gøy å være med på. Jeg visste ikke at det gikk an å komme så tett innpå bedriftene, hvor de gir oss så mye lærerikt, forteller Hedda.

Hun studerer andre året på markedsføringsledelse, som hun nå kombinerer med X–Days. For henne har det å jobbe med dette vært både nytt og annerledes, og det å skulle jobbe mot et mål i et prosjekt har vært en ny erfaring for studenten.

– Vi i teamet stiller opp frivillig til det her, i samarbeid med SBIO. Det var veldig nytt å ha helt frie tøyler til å gjøre akkurat det vi vil, men selvfølgelig med noen retningslinjer. Da blir det viktig at vi setter oss en plan på hvordan ting skal gjøres. Jeg synes vi har lært mye av hverandre, smiler hun.

Mega aktuelt
Hedda ser fram til dagene og mener at studentene har mye å glede seg til.

– Det vil komme aktuelle bedrifter som vil holde foredrag om for eksempel digital markedsføring og hvordan det utvikler seg hver dag. Dette er jo noe alle de røde linjene har til felles. Dette vil ikke bli som i forelesninger hvor det er bøkene som de brukte for tre år siden som forteller, men det er heller det som skjedde i går, forteller hun.

Kommunikasjon: Hedda Marie Bakken har ansvaret for årets kommunikasjonsteam under X-Days.

I år kommer blant annet JCP og Snapchat. JCP er et nordisk kommunikasjonshus som jobber med blant annet PR og Social Content. Snapchat tar seg også turen og skal snakke om blant annet digital markedsføring.

– Jeg tenker at dette med digital markedsføring er noe vi som studenter kan bli bedre på. Det er kanskje det som mangler litt i arbeidslivet. Vi har mye å lære av de som kommer, understreker Hedda.

En berg- og dalbane
Leder for X-Days, Sunniva Sandjord, forteller at arbeidet har gått både opp og ned.

– Det har vært en lang prosess med mye jobb. I starten var det vanskelig å komme i gang, men etter hvert fikk vi en følelse av hvordan vi skulle gjøre ting, sier Sunniva.

Hun understreker at arbeidet har gått bra og at hun også har stor tro på at dagene kommer til å gå fint. Selv mener hun at arbeidet har nok vært litt annerledes enn hva mange så for seg i starten, men at de har funnet gode løsninger på problemer som har oppstått underveis.

Sunniva studerer Markedsføringsledelse, med fordypning i forretningsutvikling og digitalisering. Tidligere satt hun som nestleder i linjestyret, og før hun søkte om å bli leder til X–Days vurderte hun å søke om å bli leder i Markedsføringsledelse sitt styre.

– Jeg liker jo prosjektarbeid, og fant ut av at jeg ikke ville sitte som leder i et slikt styre. For meg er det mer gunstig med et mål å arbeide mot. I linjestyret blir det mer vedlikehold, med noen aktiviteter i året. Prosjektarbeid er heller en stor greie, mener hun.

For Sunniva var det viktig å være med på et prosjekt hvor det var rom for videreutvikling. Det fant hun i X–Days. Tidligere har det blant annet ikke eksistert en strategiplan for dagene.

– Innad i styret skrev vi en strategiplan, hvor en av de største punktene var miljø. Det å streve etter å være så miljøvennlig som vi klarer har vært viktig for oss.

Innad i styret skrev vi en strategiplan, hvor en av de største punktene var miljø. Det å streve etter å være så miljøvennlig som vi klarer har vært viktig for oss.

Fra dag til dager
Første gangen X–Days ble presentert på skolen var i 2014, og da var det kun én aktør som holdt foredrag i et klasserom, men i fjor gikk det fra å være ‘X–Dag’ til ‘X–Dagene’.

– Det har utviklet seg ganske bra. Et tema vi har tatt stilling til har vært hvorvidt vi kun skal ha fokus på bare én aktør. Det er fort gjort å fokusere på det som fungerer, istedenfor å se på noe nytt. I år har vi endret litt på strukturen. I fjor var det tre aktører på onsdagen, og én hovedaktør på torsdagen. Nå kjører vi fem aktører totalt i stedet, smiler Sunniva.

Er spent: Sunniva Sandjord er leder for årets X-Days team.

Viktig å slippe seg litt løs
Sunniva mener at det er viktig å lage rom for å feile, og ikke være så seriøse hele tiden.

– Mine tanker har vært at ja vi skal lage et arrangement, men det viktigste er jo det at vi har det gøy underveis. Om vi gjør feil så gjør vi feil, men da har vi lært av det. De feilene vi gjør skal vi gjøre nå, og ikke i arbeidslivet, smiler hun.

Hun innrømmer at det har skjedd en del feil opp igjennom med arbeidet, men at teamet har kommet sterkere fra det og lært. Samtidig mener hun at selv om det har vært tøft, så har arbeidet stått til lederen sine forventinger.

Hun innrømmer at det har skjedd en del feil opp igjennom med arbeidet, men at teamet har kommet sterkere fra det og lært.

Noe for alle
Under fagdagene forteller Sunniva at studentene kan forvente seg læring, med kontroversielle meninger.

– Vi har en god gjeng med foredragsholdere som studentene kan forvente mye av, med en litt annen læring enn hva man ellers får på skolen. Selv om vi sier at det er for de røde linjene, tenker jeg at dette er i like stor grad relevant for også de blå linjene. Og vi må ikke glemme at det blir en artig fest etterpå, ler Sunniva.

X–Days vil bli arrangert på onsdag 17.oktober og torsdag 18.oktober. På torsdagen vil det dessuten også være afterparty på LAWO, hvor alle og en hver er invitert til å feire!

 

Vær den første til å kommentere

Kommentarfeltet er stengt