Hvordan gjennomskue et Pyramidespill

På scenen står en overengasjert mann i 40 årene. Han roper, veiver med armene, peker og gjør alt han kan for å skape liv i salen. Vage løfter om økonomisk frihet, korte arbeidsdager og minneverdige opplevelser resonnerer gjennom salen som en velkomponert symfoni. Flere hundre forventningsfulle mennesker reiser seg opp, klapper, plystrer og roper.

Pyramidespill. De fleste av oss har hørt begrepet, men har ingen anelse om hva det faktisk innebærer. Nei, dette er absolutt ikke en indie-twist på det kjente og kjære «Stigespillet»; dette er heller en av de farligste og mest destruktive forretningsmodellene kjent i det moderne samfunnet. En type forretningsmodell som på en årlig basis står ansvarlig for ruineringen av mennesker i alle aldre og som har blitt ulovlig å drive i de fleste land. Men til tross for slike tiltak, fortsetter de utspekulerte å finne måter å tjene penger på at du taper.

Hvorfor er pyramidespill så destruktivt?

Det som gjør et pyramidespill så annerledes fra tradisjonelle og velfungerende forretningsmodeller, er at i stedet for at organisasjonen skaper verdier gjennom salg av produkter og tjenester til kunder ute i markedet, tjener organisasjonen heller penger på verving og utnyttelse av sine egne medlemmer.

Organisasjoner med pyramidelignende strukturer er i seg selv ikke noe nytt. Tidligere handlet slik aktivitet hovedsaklig om ren pengeforflyttning, men i mer moderne tid har flere selskaper valgt å skjule seg bak ordinære aktiviteter som omfatter salg av produkter og tjenester, når de egentlig bedriver et pyramidespill i bakgrunnen. Det er akkurat dette som gjør pyramidespill så farlig. Gjennom nøye utspekulerte metoder har slike selskaper overbevist millioner av mennesker om at det de driver med er en potensiell gullgruve for de som velger å delta i aktiviteten deres.

Gjennom nøye utspekulerte metoder har slike selskaper overbevist millioner av mennesker om at det de driver med er en potensiell gullgruve for de som velger å delta i aktiviteten deres.

 

Hvordan det hele starter

Det hele begynner med at du blir kontaktet av noen som allerede er et medlem av pyramidespillet. Dette kan være et familiemedlem, en venn eller en bekjent. I noen tilfeller er det helt tifeldige personer som kontakter deg.

Du vil så få presentert noe som de mener er en helt unik forretningsmulighet og de vil forsøke å planlegge et møte med deg slik at de kan presentere dette for deg. I de fleste tilfeller vil møtet foregå på en kafè eller liknende, men i noen tilfeller blir du invitert til å delta på et seminar i nærheten av der du bor. Dette er gjerne på en lokasjon som er med på å skape tillit, som i en sal på et kjent hotell.

Når du ankommer seminaret blir du møtt av mange andre mennesker, gjerne flere hundre, som har fått akkurat den samme muligheten som deg. Dette er en kombinasjon av eksisterende medlemmer og nye forventningsfulle personer som venter spent på å høre om den helt unike forretningsmuligheten.

Alle samles så i en sal, og en talsmann for organisasjonen (gjerne en som sitter høyt i pyramiden) stiller seg opp på scenen og tar deretter ordet. Det er her «hjernevaskingen» begynner. Hele den neste timen blir kraftige psykologiske virkemidler tatt i bruk for å overbevise deg om hvorfor akkurat du må bli med på dette.

Det er her «hjernevaskingen» begynner. Hele den neste timen blir kraftige psykologiske virkemidler tatt i bruk for å overbevise deg om hvorfor akkurat du må bli med på dette.

All skeptisisme du møter opp med blir sakte, men sikkert, nøytralisert og om du ikke tar faresignalene tidlig, er sannsynligheten for at du blir oppslukt ganske stor. Dette er tross alt en organisasjon som spesialiserer seg på overtalelse; for det er akkurat det de lever av.

Selvsagt er det noen som merker elefanten i rommet og forlater, men det vil overraske deg hvor mange som faktisk velger å bli igjen og hvor mange som faktisk velger å registrere seg på slutten.

Selv om registreringen ofte er gratis, er det alltids en eller annen form for medlemskontigent eller annen type investering du må foreta deg først.

 

Hva skjer videre? 

Hvis du er en av de uheldige som melder deg inn i pyramidespillet, ser veien videre nokså mørk ut.

Til å begynne med vil du i de fleste tilfeller måtte betale en eller annen form for medlemskontingent. I mer moderne pyramidespill skjules denne ofte gjennom velkomstpakker, markedsføringsmateriell, produkter, abonnementer og liknende. Dette er en avgift du ikke kommer foruten.

Nå som du har «kjøpt deg inn», blir spørsmålet hvordan du tjener penger på dette. Hvis du har kjøpt produkter, kan du forsøke å selge disse videre (noe som vil vise seg å være svært vanskelig, da produktene ofte er dyre i innkjøp og som resultat blir ekstremt dyre for sluttbrukeren). Av den grunn oppfordres du heller til å verve nye medlemmer. Hvorfor? Når du verver et nytt medlem, vil du få en liten provisjon av kontantstrømmen de klarer å generere. Jo flere du klarer å verve, desto mer blir du fortalt du kan tjene.

Jo flere du klarer å verve, desto mer blir du fortalt du kan tjene.

De du verver inn i organisasjonen, vil så repetere mønsteret, og til slutt sitter vi med en pyramidelignende struktur hvor pengene flyter opp i pyramiden. Som du sikkert skjønner, er dette ekstremt lønnsomt for de som sitter på toppen, men jo lavere du beveger deg ned i pyramiden, jo mindre blir inntektene og jo verre blir skadeomfanget.

Den største fallgruven

Som toppen av kransekaken, vil de fleste pyramidespill som opererer etter denne modellen ha en eller annen form for et rangsystem. Desto høyere du er på rangstigen, desto mer privilegier får du innenfor organisasjonen. Rangsystemet er også med på å skille de «gode» fra de «dårlige» medlemmene og det er mye stigmatisering rundt det å være lavt på rangstigen.

En måte å rykke opp i systemet er selvsagt å verve nye medlemmer, men dette er en tidkrevende prosess som kan ta måneder, om ikke år, å fullføre. Av den grunn er det noen organisasjoner som gir deg muligheten til å kjøpe dyre andeler (provisjon av allerede vervede medlemmers aktivitet), som gjør at du rykker opp umiddelbart. Slike andeler kan koste titalls, og i noen tilfeller, hundretusenvis av kroner.

De 4 faresignalene

Selv om moderne former for pyramidespill gjør verdige forsøk på å gjemme seg, som en ulv i fåreklær, betyr det ikke at de ikke kan gjennomskues. Det er mange faresignaler man kan se etter, men de som er mest fremtredende er følgende fire:

Den som presenterer forretningsmuligheten er nødt til å overtale deg.
Hvis forretningsmuligheten virkelig er så god som de gir uttrykk for, da skal det ikke være nødvendig å overtale deg til å bli med på reisen.
Organisasjonen vil at du skal jobbe for dem, til tross for at de ikke vet hvem du er.
Hvis et selskap ønsker å ansette deg, til tross for at de ikke vet noe som helst om hvem du er og hva du kan, er det på tide å revurdere hvor seriøse de faktisk er.
Organisasjonen krever at du må kjøpe noe, før du kan tjene penger hos dem.
Du er den som skal utføre et stykke arbeid på vegne av organisasjonen. Hvorfor skal du da måtte kjøpe noe for å i det hele tatt kunne tjene penger?
Organisasjonen bruker veldig lite tid på å prate om produktet / tjenesten de leverer.
Hvis de bruker mer tid på å snakke om hvor mye penger du kommer til å tjene, enn hva visjonen deres er, hva de leverer og hvem de leverer til? Da er det som oftest ugler i mosen.

 

Hvis du klarer å stille disse spørsmålene er du kommet en lang vei. Og hvis du krysser av for én eller flere av dem, er det på tide å styre unna.

 

 

Vær den første til å kommentere

Kommentarfeltet er stengt