På innsiden: Sagene Bryggeri

– Mer smak!

Det utbryter bryggerisjefen entusiastisk etter spørsmål på hvorfor man skal kjøpe ølet hans.

Inside har denne uken besøkt Sagene Bryggeri, en lidenskapelig bedrift fra Oslo by.

Bryggerimester ved Sagene Bryggeri, Kristian Ivsett Johnsen. Foto: Aleksander Storsveen

Historien om det lille bryggeriet
Mikrobryggeriet med navnet fra Sagene ligger idyllisk til langs Akerselva på Grünerløkka. Siden 2015 har de mesket, rørt i store kar og pumpet ut den søtlige lukten av vørter, hvorav sistnevnte må sies å være et relativt hyggelig biprodukt av bryggprosessen. Likevel er ikke dette første gang det gamle teglsteinsbygget huser en stolt bedrift.

Det lille bryggeriet holder til i prominente lokaler på Grünerløkka. Foto: Aleksander Storsveen

– I 1855 be Hjula Veveri etablert her på huset. I over 100 år produserte de tekstiler til Oslos befolkning, samtidig som fabrikken farget Akerselva i forskjellige farger med sine avfallstoffer, forteller bryggerimester Kristian Ivsett Johnsen, som opprinnelig er utdannet marinbiolog. Han snakker med entusiasme om områdets rike industrihistorie, før han igjen spoler frem til moderne tider.

Sagene Bryggeri ble unnfanget i 2013 og har siden blitt drevet med stor entusiasme. På et møte i 2014  kom det flere på laget, noen av dem knyttet sammen gjennom et hockey-lag fra Oslos østkant. Felles for alle oppmøtte var en interesse for å bli med på oppstart av et bryggeri. Tidlig fikk de også samarbeid med historierike Arendals Bryggeri.

Møtet for fire år siden har nå ført til en sunn bedrift med syv ansatte, en stor portefølje med øl og flotte lokaler. Selv om 2018 etter alle tegn blir det første året uten underskudd for bedriften, karakteriserer Johnsen økonomien som relativt god. De har betalt ned alt av utstyr, som har vært en betydelig investering. I den senere tid har bryggeriet også fått tilbud fra større aktører som har vært interessert i oppkjøp, men slike frierier har de takket pent nei til.

– De store bryggeriene kjøper gjerne opp mikrobryggerier for å tette hull i porteføljen sin, forteller Johnsen.

Unik strategi
– Jeg tror at noe av grunnen til at vi har klart oss så godt er vår todelte strategi. Her på bryggeriet i Oslo produserer vi spesialølet, mens pilsen og de andre øltypene som virkelig krever volum blir brygget hos Arendals Bryggeri.

Dette har gjort at den lille bedriften for alvor kan være med på det som Johnsen karakteriserer som «mikrobryggerirevolusjonen». I et marked preget av store aktører har Sagene Bryggeri likevel greid å kapre kunder. De fanget tidlig oppmerksomheten til gigantene innen dagligvare og havnet dermed i hyllene rundt om i Oslo. Etter hvert som tiden gikk, dukket ølet deres opp i flere og flere butikkhyller. Siden 2016 har Rema vært eksklusiv distributør av deres øl på dagligvaremarkedet, etter at de to partene inngikk et samarbeid.

Det meste av bryggeriets vareutvalg er tilgjengelig i fabrikkutsalget. Foto: Aleksander Storsveen

– Ølsalget vårt fikk et lite slag etter introduksjonen av bestevennstrategien til Rema 1000, da noen kunder begynte å handle andre steder, forteller Johnsen. Heldigvis har det tatt seg opp igjen, fortsetter han med et smil om munnen.

Sagene Bryggeri selger nemlig idag godt til både uteliv og dagligvare. Det at de kan levere stort volum på pils og lyst øl, samt tilby en bred portefølje av spesialøl, er for dem et konkurransefortrinn. Dette gjør også bedriften mer kapabel til å være et substitutt for de kommersielle bryggeriene på utelivsmarkedet.

Store kommersielle bryggerier som Hansa Borg og Ringnes vil gjerne ha vært enkelt utested for seg selv. – Slike avtaler om eksklusivitet kan gjøre det vanskeligere for barer og restauranter å tilby et bredt spekter av spesialøl. De er da bundet til et mindre varesortiment, påpeker bryggerimesteren.

Takket være sitt samarbeid med bryggeriet i Arendal, kan mikrobryggeriet tilby stort volum på de mest populære øltypene, hovedsakelig pils. Sammen med et bredt utvalg spesialøl betyr dette at utesteder ikke nødvendigvis trenger klamre seg til kun én hovedleverandør.

Øltankene rommer flere tusen liter med «flytende brød». Foto: Aleksander Storsveen

Lite marked, stort potensiale
Interessen for øl er stor her til lands. Likevel er den totale proposjonen mikrobryggeriøl som selges i Norge ganske liten. Kun 4% av alt øl solgt er produsert hos de mindre aktørene. Dette tallet er også relativt lavt i andre land.

– I Danmark er det rundt 8% markedsandel for mikrobryggerier. I USA er det opp mot 12%, men der er det vanlige kommersielle ølet såpass dårlig at man har lite valg, humrer bryggerimesteren med glimt i øyet.

En annen utfordring ved dette markedet er sesongavhengigheten på ølsalget. Sagene Brygger opplever for eksempel en nedgang i salget i fellesferien, hvor andre ølprodusenter gjerne har sine beste måneder.

– I sommerferien reiser mange av kundene våre vekk til steder som er utenfor vårt distribusjonsområde, påpeker Johnsen.

Etter ferien tar salget seg opp igjen og de gode tidene varer ofte helt frem til julen, mens det stilner til igjen i løpet av de første månedene av året. Det lille bryggeriet har derfor flere metoder for å opprettholde en jevn kontantstrøm. Blant annet har de ofte arrangementer i brygghuset, samt at de leverer øl til alt fra festivaler til fredagspils hos bedrifter. Kunden kan også bestille sitt eget øl med spesialdesignet etikett, noe som Johnsen forteller er populært ved f.eks. lanseringsfester.

Selv om volumet av produsert mikrobryggeriøl er lite i Norge, er verdien høy. Prisforskjellen på ølet fra mikrobryggeriene kontra de større kommersielle aktørene kan være stor og spesialøl fra mikrobryggerier koster gjerne en del mer en vanlig butikkøl. Som med andre produkter må en oftest betale ekstra for godt gammeldags håndarbeid.

Innenfor spesialøl tilbyr Sagene Bryggeri utallige sorter. I hyllene på fabrikkutsalget står alt fra lettdrikkelig belgisk wit til mørk og sjokoladeaktig stout. Bedriften nyter derfor godt av nordmenns økende interesse for spennende øl.

Bryggerimesteren tapper en prøve fra de store aluminiumstankene hvor ølen fermenteres. Foto: Aleksander Storsveen

Brygger med lidenskap
Gjennom besøket vårt på Sagene Bryggeri later det liten tvil om at det her brygges øl med stor lidenskap. Bryggerimester Johnsen forteller stolt om et av sine favorittøl, «Tropical Indian Pale Ale»:

– Den er mer lettdrikkelig enn den jevne IPA, men likevel med en god smak av bitter humle.

– Det ligger virkelig i navnet, da ølet dufter av tropiske frukter, skyter Insides egen fotograf inn etter å ha luktet på produktet.

Lidenskapen har også hjulpet bryggerimesteren og resten av de ansatte gjennom en tidvis strabasiøs reise. Selv om det har vært noen konflikter og nedgang holder de fortsatt koken og sikter ambisiøst mot framtiden. Johnsens budskap til de som tenker på å starte noe eget er klart:

– Det er mye jobb å starte opp et mikrobryggeri, med lite avkastning og mye usikkerhet over lang tid, men når endelig går bra, så går det skikkelig bra. Det er veldig givende!

Du kan lese mer om Sagene Bryggeri på deres hjemmesider. Om du er medlem av Econa og er interessert i øl har de et arrangement på bryggeriet 15. Mars.

Vær den første til å kommentere

Svar